مسئولان هرچه سریع‌تر خسارات وارده به مردم سیل زده را جبران کنند

به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :    

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد امروز در آغاز درس خارج خود در مدرسه علمیه امام رضا (ع) با قرائت کلام امام علی (ع) مبنی بر «مَنْ لَمْ یُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَکَهُ الْجَزَعُ» گفت: معنی کلام حضرت آن است که «هر آن‌کس که شکیبایی نجاتش ندهد ناشکیبایی او را از پای درخواهد آورد»؛ سختی‌ها با سرسختی‌ها حل و هموار خواهد شد.

وی افزود: در مواجهه با بلایا و وقایع تلخ، انسان می‌تواند دو گونه عملکرد داشته باشد یا در برابر بلایا تحمل و شکیبایی کند و یا جزع و فزع کرده و ناشکیبایی داشته باشد که صبوری در مقابل حوادث و وقایع تلخ بسیار سخت اما سخت‌تر از آن، جزع و فزع کردن در برابر بلایا است.

رشاد با اشاره به سیل اخیر، عنوان کرد: کشور در سیل اخیر در معرض امتحان و آزمایش الهی قرار گرفت و خسارات بی‌سابقه و سنگینی بر مردم به ویژه طبقات محروم و مستضعف که اکثر آنان کشاورز و دامدار بودند وارد آمد.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه گاهی بلایا ممکن است نشانه مهر الهی و گاهی هم بیانگر قهر الهی باشد، اظهار داشت: محبت الهی از آن جهت است که خداوند انسان را در معرض بلا و امتحان قرار می‌دهد تا از این طریق به رشد و کمال برسد. اما قهر الهی نه از این حیث که آسیب‌دیده مقصر باشد، بلکه گاهی برخی معصیت و گناه می‌کنند اما دیگران نیز در معرض آسیب قهر الهی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: برای مثال انسان کشاورز و یا یک روستایی به بیت‌المال دسترسی ندارد و یا قدرتی ندارد که بتواند به بیت‌المال دست‌درازی کند و اموال عمومی را به غارت ببرد و یا اختلاس کند. بر این اساس این احتمال را باید داد زمانی که افرادی در جامعه از بیت‌المال دزدی می‌کنند و یا دست به اختلاس می‌زنند و در رفاه مفرط به عیش و نوش افراطی مشغول هستند، بلا دامن جامعه را فرابگیرد و تر و خشک در آن بلا بسوزند.

رشاد با تأکید بر اینکه سیل اخیر نشان داد که باید علمی زندگی کنیم و برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی آمادگی داشته باشیم، گفت: متأسفانه خسارات اخیر بیانگر بی‌تدبیری‌های مدیران در دولت‌های دوره‌های مختلف بود بر این اساس لازم است دستگاه‌های مسئول طبق قانون و فقه با آن‌ها برخورد جدی داشته باشند تا هم حقوق احیا شود و هم اینکه دیگر چنین قصوری تکرار نشود.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با تأکید بر اینکه در مواجهه با بلایای طبیعی باید از قبل تدبیر و برنامه‌ریزی درست صورت بپذیرد تا خسارات ناشی از آن به حداقل برسد، گفت: متأسفانه در این زمینه ما بسیار ضعف داریم. در حالی که بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب می‌توان این بلایا و تهدیدات را به فرصت تبدیل و از مواهب این اتفاق تلخ بهره‌برداری کرد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید هرچه سریع‌تر خسارات وارده بر مردم را جبران کنند، خاطرنشان کرد: لازم است مسئولان در دادن وعده و وعیدها دقت کنند و هنگام وعده دادن به‌سرعت به آن عمل کرده و از دادن وعده‌های غیرواقعی و نابجا اجتناب داشته باشند.

رشاد در خصوص اقدامات خوب سپاه، ارتش، بسیج مردمی و روحانیون در کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده و آسیب‌دیده عنوان کرد: در حوادث اخیر، ارگان‌های نظامی غیرت نظامی‌گری خود که سرشار از حس انسان‌دوستی و وطن‌دوستی بود را به نمایش گذاشتند و با ایثار و فداکاری مثال‌زدنی وارد میدان عمل شدند و به مردم آسیب‌دیده کمک‌رسانی کردند که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: همچنین برپایی موکب‌های اربعین در مناطق آسیب‌دیده و خدمت‌رسانی به مردم این مناطق ایده و طرحی بود که به‌جا و خوب از سوی سردار سرافراز اسلام سردار سلیمانی صادر شد تا از این طریق خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده صورت بپذیرد.

وی در خصوص کمک‌رسانی حضوری حوزه‌های علمیه به مردم سیل‌زده گفت: حوزه‌های علمیه و طلاب بدون آنکه مسئولیت حقوقی در این زمینه‌ها داشته باشند در اقدامی اخلاقی و دینی به یاری مردم سیل‌زده شتافتند و با همان لباس روحانیت در میان گل‌ولای مردم سیل‌زده را یاری رساندند و به خدمت اجتماعی که از وظایف اخلاقی روحانیت به شمار می‌رود اقدام کردند.

رشاد خاطرنشان کرد: بنده به‌عنوان خادم کوچک طلاب تقاضا می‌کنم آن دسته از طلابی که توانایی حضور در مناطق سیل‌زده و خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده را دارند با سازمان‌دهی که حوزه‌های علمیه انجام می‌دهد از هیچ تلاشی مضایقه نکنند و بدانند که ثواب این عمل کمتر از ثواب کسب علم و حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نیست.

158
0 0