حوزه های علمیه باید طلاب تحلیل گر تربیت کنند

به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :    

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعید جازاری معمویی تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع)، امروز در جلسه اساتید این مدرسه علمیه اظهار داشت: حوزه های علمیه باید بتوانند طلاب را تحلیل‌گر و نقدپذیر تربیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه ها باید اجازه نقد کردن را به طلاب بدهند، ادامه داد: تحلیل پذیر شدن طلاب از جمله رسالت های حوزه به شمار می رود؛ ایجاد جریان های باطل و متعصبی که امروزه در اقصی نقاط کشورهای منطقه به چشم می خورد نتیجه عدم فهم تحلیلی افرادی است که اکثرا خودشان را ملا و دانش آموخته حوزه معرفی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری در ادامه با بیان اینکه تکفیریان تروریست اغلب دارای تحصیلات بالا هستند اما چون تحلیل درست از وقایع ندارند دست به جنایت و قتل عام مسلمانان می زنند، ابراز کرد: مسؤولان و اساتید حوزوی مساله تحلیل محوری و نقد محوری را در حوزه های علمیه جدی بگیرند.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع)ایجاد فاصله بین استاد و طلاب را بسیار خطرناک دانست و اظهار داشت: ادبیات اصیل حوزوی در گذشته چنین بود که حتی در جلسه درس خارج مرجع تقلید، شاگردان نظرات خودشان را بیان می کردند و ایشان به نظریه آنان پاسخ می داد و یا می پذیرفت؛ فاصله بین استاد و طلبه سبب کاهش نفوذ و اثرگذاری استاد بر طلبه می شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه باید پژوهش محور باشد، اظهار داشت: پژوهش محوری باید شاخصه حوزه های علمیه باشد و این نیازمند تعهد است نه اضافه کردن معاونت های غیر ضروری که ثمره ای جز هزینه تراشی به همراه ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری ادامه داد: طلاب باید با فوائد و مزایای محتوای کتب درسی حوزه آشنا شوند و با نقد و بررسی آن محتوا بتوانند بر مطالب کتب درسی حوزوی حاشیه بزنند چرا که حاشیه نویسی موجب افزایش علم انسان می شود و فرد می تواند قدرت تحلیل کردن داشته باشد.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) ابراز کرد: استادی که در انتقال علم برای طلبه ارزش قائل نباشد نمی توان از آن طلبه انتظار داشته باشیم بسیاری از مفاهیم از جمله مساله عفاف و حجاب را را درک کند.

وی افزود: لذا در حوزه تدریس، اساتید در جلسات ابتدایی تدریس باید به بیان اهمیت فهم علمی مطالب و مزایا و معایب کتاب درسی بپردازند و سپس وارد بحث درس شوند این مصداق بارز فضای پژوهش محوری است.

وی ادامه داد: طلبه باید بداند محتوای کتب درسی همه چیز نیست و تنها وسیله ای است تا با مفاهیم آشنا شود، حوزه پژوهش محور برای فعالیت های پژوهشی خود منتظر نمی ماند که از مرکز برای او بخشنامه صادر شود و اساتید خودشان طلاب را پژوهشگر تربیت می کنند.

حجت الاسلام جازاری تربیت و اخلاق را از شاخصه های مهم حوزه های علمیه بیان کرد و گفت: متاسفانه امروز اساتید به خاطر وجود سیستم آموزشی خودشان را با مقررات و دستورالعمل ها هماهنگ کردند نه با سیستم تربیت و تهذیب و این امر سبب رفتار دوگانه برخی طلاب شده به گونه ای که در داخل حوزه رفتار طلبگی دارند و در بیرون چنین نیستند.

158
0 0