هنوز در زمینه مطالعه و گفت‌وگوی تطبیقی بین ادیان عقب هستیم

به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :    

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی عباسی قبل از ظهر یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب که در سالن اجتماعات این دانشگاه در قم برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب دانشگاه ادیان و مذاهب در تقریب بین ادیان اظهار داشت: در سال‌های اخیر در زمینه گفت‌وگوی بین مذاهب فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و راهبرد خوبی داشتیم ولی در زمینه گفت‌وگوی تطبیقی بین ادیان عقب هستیم و باید در این زمینه بیشتر ورود کنیم و از ظرفیت‌های خوب دانشگاه ادیان و مذاهب بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید در سایه این گفت‌وگوها و دیپلماسی فرهنگی هم زیستی مسالمت آمیز ایجاد شود، گفت: انقلاب اسلامی حامی گفت‌وگوهای فرهنگی است و ما میراث و تمدنی کهن داریم و برای ارائه این تمدن کهن برای جهان باید از ظرفیت دانشگاه ادیان و مذاهب و هم‌چنین دیپلماسی فرهنگی استفاده کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: در قبل از انقلاب اسلامی حوزه جایگاه خوبی نداشت و تنها ۷۰۰ دانشجوی خارجی و آن هم ملیتی‌هایی از کشورهای اطراف بودند که در آن تحصیل می‌کردند، امروز حوزه علمیه جایگاه شایسته‌ای‌ هم در کشور هم در جهان دارد و ۱۲۰ ملیت با زبان و اقوام مختلف در این حوزه به ویژه جامعه المصطفی که مکمل حوزه است تحصیل می‌کنند و باید از این ظرفیت برای گفت‌وگوی فرهنگی و دیپلماسی استفاده کرد.

وی با اشاره به جهانی بودن حادثه کربلا و عاشورا گفت: حادثه عاشورا یک پدیده و حادثه جهانی و بین‌المللی و متعلق به همه انسان‌های آزاده و حقیقت جو است و اختصاص به مذهب یا طایفه خاصی ندارد و همین امر باعث شده است اربعین حسینی(ع) به یک همایش عظیم و بین‌المللی مبدل شده و این امر دلیلی بر جهانی بودن حادثه کربلا دلالت دارد.

ایران رتبه ۱۲ علمی در دنیا

حجت الاسلام عباسی با اشاره به جایگاه علم در دین مبین اسلام و در نظام جمهوری اسلامی، گفت: علم در تفکر اسلامی جایگاه بسیار برجسته‌ای دارد و در متون اصلی اسلامی در کنار ایمان علم هم به عنوان یک عنصر و برتری معرفی شده است؛ ایمان و علم دو عنصر و مؤلفه برتری است و در آیات مختلف قرآنی به علم آموزی تأکید فراوانی شده است.

وی افزود: در سال ۲۰۰۲ از سوی یک دستگاه علم سنجی غربی ایران در رتبه ۴۸ علمی در دنیا قرار داشت اما در سال ۲۰۱۲ ایران اسلامی با تکیه بر دانشگاه‌ها و مراکز علمی خود به رتبه ۱۲ دنیا ارتقا یافت، این نشان از پیشرفت دانشگاه‌ها و ظرفیت این مراکز علمی در کشور دارد حتی در بعضی رشته‌ها ما در رده چهارم جهان قرار داریم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب فرصتی برای ارائه ارزش‌ها و پیام‌هاست، حوزه‌های علمیه از دیرباز و از آغاز شکل گیری دائماً یک رویکرد بین‌المللی داشتند و محلی برای انسان‌های مختلف و دل‌های مشتاق از ملیت و جنسیت‌های گوناگون بوده  که گرد هم آمدند.

حجت الاسلام عباسی بیان کرد: انقلاب اسلامی حامل یک پیام فرهنگی و دیپلماسی است، کارکردهای اجتماعی دین و نقش آن در جامعه پذیری و توسعه روابط انسانی بر کسی پوشیده نیست و البته در خصوص نقش حاکمیتی و سیاسی دین اختلافات بسیار است.

149
0 0