چادری بودن گران‌ترین پوشش این روزهای جامعه

به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :    

خبرگزاری مهر؛ سرویس مجله_ ساناز باقری راد: «چادری بودن که هزینه‌ای ندارد اتفاقاً از پوشش‌های دیگر هم کم هزینه تر است». این جمله‌ای است شاید بارها در کوچه و خیابان شنیده و از کنار آن عبور کرده باشیم. جمله‌ای که در دهه‌های گذشته شاید چندان غلط هم نبود و اتفاقاً قابل قبول بود اما درست بودن این موضوع به زمانی باز می‌گردد که بازار خرید و فروش چادر هنوز با دست اندازهای فلج کننده این روزها روبرو نشده بود.

دورانی که قیمت قواره‌های چادر مشکی متعادل بود و زنان و دختران چادری نه تنها برای خرید یک چادر در سال عزا نمی‌گرفتند بلکه چندین بار در سال هم مسیرشان به بازار چادرفروشان می‌افتاد و هر بار دست پر به خانه بازمی گشتند.

اما این روزها داستان کمی فرق کرده است. ماه هاست که قیمت چادر مشکی در کشور سر به فلک کشیده و توان خرید قشر چادری را گرفته است. دیگر حتی فکر کردن به خرید چادر مجلسی و دم دستی بی معنا شده و بانوان نمی‌توانند به خرید چادری جدید فکر کنند.

به عبارتی در برهه کنونی جامعه، از قضا چادری بودن پر هزینه ترین و گران‌ترین پوشش موجود محسوب می‌شود. تقریباً از ابتدای سال جاری تاکنون بهای هر قواره چادر مشکی از حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ تومان به بالا شده و به بیش از یک میلیون هم رسیده است.

این در حالی است که یک بانوی چادری به طور میانگین دو قواره چادر در سال مصرف می‌کند و ۳ برابر شدن قیمت این کالا آن هم در یک فاصله زمانی کوتاه شرایط دشواری را برای زنان و دختران محجبه فراهم کرده است.

فعالین حوزه نساجی و پوشاک معتقدند که وابسته بودن به واردات چادر عامل گران شدن قیمت آن است و از زمان افزایش نرخ دلار نیز این اتفاق رخ داده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز عدم حمایت از تولیدات ملی، واردات بی رویه و سایه سنگین قاچاق را علت خم شدن کم تولید ملی می‌دانند.

ایران به عنوان پرچم دار مصرف پارچه چادر مشکی، سالانه حدود ۸۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مصرف می‌کند این در حالی است که تنها ۱۰ میلیون متر از این نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی تامین و باقی از طریق واردات تامین می‌شود.

در طول سال‌های اخیر سه کارخانه یزد بافت، حجاب شهرکرد و کرپ‌ناز کرمانشاه بار تولید داخلی چادر مشکی را به دوش می‌کشیدند اما به دلایل مختلف میزان تولیدات آنها به شدت کاهش یافته و حتی ماه هاست که خط تولید چادر آنها به خواب زمستانی فرو رفته است.

هرچند که در کنار مشکلات اعتباری و واردات فلج کننده، یکی از اصلی ترین دلایل تعطیلی کارخانه‌های تولید چادر مشکی نبود تجهیزات لازم برای ایجاد رنگ مشکی مرغوب برای چادرها است.

پس از کاهش بیش از پیش تولید داخلی چادر مشکی، بازار چادر با دست اندازهای ناهموارتری نسبت به گذشته روبرو شد و این محصول نیز با خیالی آسوده‌تر به افزایش قیمت ادامه داد.

خبرهای خوش برای چادری‌ها

در همین راستا نیز فشارهای رسانه‌ای بر متولیان این زمینه و نهادهای فعال در حوزه عفاف و حجاب، نساجی و صنعت پوشاک افزایش یافت تا اینکه اخیراً خبرهای خوشی از زیر پوست صنعت چادر شنیده شد.

به طوری که چند روز پیش و در پی پخش مستند «ورود ممنوع» در رسانه ملی، قائم مقام کارخانه کرپ ناز کرمانشاه از راه افتادن خط تولید چادر مشکی این کارخانه تا پایان سال جاری خبر داد.

با روانه شدن تولیدات این کارخانه به بازار، بخشی از نیاز داخلی کشور به چادر مشکی تامین خواهد شد و شاید این اتفاق منجر به کاهش قیمت چادر مشکی در بازار شود.

به علاوه افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از اخیراً از احتمال تاسیس یک واحد تولیدی چادر مشکی در قزوین خبر داد و گفت: یک واحد تولیدی در قزوین وعده داده که از سال آینده ۳۰ میلیون متر چادر مشکی تولید کند که در صورت تحقق، نیاز چادر مشکی در بخش بازار تقریباً تامین می‌شود.

توجه به موضوع عفاف و حجاب تنها با شعار و برگزاری همایش عملی نخواهد شد و اگر مسئولین و متولیان این حوزه به دنبال اقدام جدی دراین باره هستند لازم است تا در اولین قدم به حال و روز اخیر دختران و زنان چادری و عمده ترین مصداق حجاب توجه کنند.

حال که یکی از بازوهای داخلی تولید کننده چادر برای کمک به وضعیت فعلی این حوزه پا به میدان گذاشته است، انتظار می‌رود تا دستگاه‌های مسئول در این حوزه نیز دست به کار شوند.

حمایت مالی و فرهنگی از تولیدکنندگان داخلی، اقدام نهادهای مسئول برای کاهش واردات و ارائه تسهیلات به تولید، عرضه کنندگان چادر مشکی به منظور کاهش قیمت این محصول و اجرای نذرها و وقف‌های فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب ازجمله اقداماتی است که دستگاه‌ها می‌توانند از طریق آن به عرصه عفاف و حجاب کمک کنند.

198
0 0