اجرای پروژه‌ آبخیزداری در مناطق بحرانی کرج/ لزوم تزریق اعتبار

به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :    

اصغر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای پروژه‌های آبخیزداری مکانیکی در شهرستان‌های کرج، طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد، گفت: این پروژه‌ها روستاهای «کندر»، «ارنگه»، «نشترود»، «تکیه سپهسالار» و «آزادبر» در حوزه استحفاظی شهرستان کرج اجر شده است.

وی زمان اجرای این پروژه‌ها را شهریور تا آبان ماه امسال اعلام کرد و گفت: پروژه‌های آبخیزداری اجرایی شده به طور تقریبی تمام شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز پیشرفت پروژه‌های آبخیزداری مکانیکی در شهرستان‌های طالقان و ساوجبلاغ را مطلوب توصیف کرد و گفت: پروژه‌های کپه‌ کاری نیز در تمامی حوزه‌هایی که عملیات مکانیکی شده، اجرایی شده است.

به گفته بیات اقداماتی که امسال در حوزه آبخیزداری و با تکیه بر اعتبار صندوق توسعه ملی پیش برده شده حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در چند نقطه بحرانی شهر کرج، گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اقدامات خوبی را در حوزه‌های بالادست شهر کرج اجرا کرده است مناطقی مانند کلاک و پارک جهان نما نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به بارندگی‌های پاییز که برخی از سازه‌های آبخیز شهر کرج را دچار مشکل کرد، گفت: گابیون های کار شده در برخی نقاط بریده شده و ممکن است در برابر سیل خطر آفرین باشد به همین دلیل باید با اقداماتی مانند استفاده از روکش بتن مقاوم و پایدار شوند.

بیات با اشاره به اینکه علاوه بر مقاوم سازی گابیون ها، ارتفاع سازه‌ها افزایش می‌یابد، گفت: در حال حاضر ارتفاع گابیون ها بسته به موقعیت قرار گیری از دو تا پنج متر متفاوت است که باید افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های آبخیز شهر کرج نیازمند اقدامات بیولوژیک است، گفت: اقداماتی از جمله کپه کاری و یا چاله هلالی مدنظر است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز گفت: انجام اقدامات آبخیزداری در شهر کرج نیاز به همکاری مدیریت شهری دارد، از طرفی انتظار داریم که از محل اعتبارات استانی به این مهم تخصیص مناسبی را شاهد باشیم.

بیات اعتبار مصوب شده استانی برای انجام پروژه‌های آبخیزداری در سال جاری را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود ۶۵۰ میلیون تومان آن تخصیص داده شده است.

وی همچنین افزود: در سال جاری و از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ۳۶ میلیارد تومان اعتبار به استان البرز اختصاص یافته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار تخصیصی در قالب اسنادی است که تاریخ آن برای سال ۱۴۰۰ است، افزود: با لحاظ کردن این تأخیر دو ساله در واقع نقدینگی ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

بیات با اشاره به اینکه تا کنون با ۱۳ میلیارد تومان از ۳۶ میلیارد تومان مصوب سازمان جنگل‌ها برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری استان هزینه شده است، گفت: ۲۰ میلیارد تومان به پیمانکارانی پروژه‌ها بدهکاریم.

وی گفت: متأسفانه از محل اعتبارات استانی تخصیص مناسبی برای تزریق به پروژه‌ها لحاظ نشده است.

145
0 0