«آیت الله محقق داماد» مؤید نهضت انقلاب بود

به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :    

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی در همایش آموزگار فقاهت، که قبل از ظهر پنج‌شنبه با پیام رهبر معظم انقلاب و حضور مراجع تقلید و رئیس مجلس شورای اسلامی در تالار همایش پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه قم در ۱۴ قرن گذشته مهد علوم اسلامی بوده است، اظهار کرد: با تأسیس حوزه علمیه توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری در سال ۱۳۰۱ فصل جدیدی به تاریخ این شهر اضافه شد که این عصر یکصد سال اخیر به قم نو شهرت دارد.

وی با تأکید بر اینکه در دوره قم نو که مربوط به صد سال اخیر می‌شود، علما و فضلای بسیاری در حوزه علمیه قم تربیت شدند، گفت: آیت الله محقق داماد یکی از چهره‌های شاخص آسمان فقاهت حوزه علمیه قم در این دوران به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه قم در دوره جدید با شیخ عبدالکریم حائری شناخته می‌شود، تصریح کرد: آیت الله حائری با نگاه و نفسی جدید، بذری را کاشت که امروز شاهد رویش و به ثمر نشستن آن هستیم.

وی اضافه کرد: آیت الله محقق داماد ادامه دهنده اندیشه‌های شیخ عبدالکریم حائری است و در سال‌های آخر حیات مؤسس حوزه علمیه قم به عنوان داماد ایشان برگزیده و در حلقه خاص علمی ایشان قرار گرفته است که می‌توان این عالم ربانی را اینگونه توصیف کرد که رهرو اندیشه‌های شیخ عبدالکریم حائری بود.

صالحی با اشاره به دلایلی که قم را به دو عصر تقسیم می‌کند، بیان کرد: دوره بعد از آیت الله حائری را دوره جدید می‌نامند که در دوره جدید علمایی تربیت یافتند و حوزه را متحول کردند که آیت الله محقق داماد از زمره همان علماست.

وی افرود: حداقل ۱۰ مرجع صاحب رساله و ده‌ها نفر از علما و مجتهدان صاحب نام مانند آیت الله میانجی، شهید بهشتی و شهید مطهری از شاگردان آیت الله محقق داماد هستند که در آسمان فقاهت جلوه کردند.

در روش شناسی مرحوم داماد توجه به قرآن به عنوان یک مکتب فقهی به شمار می‌رود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آیت الله داماد در حوزه شاگرد پروری و برخورد با شاگردان سنگ بنایی را گذاشت که تا کنون آثار آن قابل مشاهده است.

وی با تأکید بر اینکه مکتب آیت الله محقق داماد، مکتب سامرایی بود، تصریح کرد: مکتب سامرایی مکتب گفت و گویی بود و تفکر ادامه گفت‌وگو است و تدریس یک گفت‌وگوی جمعی است و مکتب شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله داماد با این روش ادامه یافت.

صالحی با بیان اینکه در روش شناسی مرحوم داماد توجه به قرآن به عنوان یک مکتب فقهی به شمار می‌رود، عنوان کرد: این عالم ربانی به وضوح در بیانات و نظراتش از استناد به قرآن بهره می‌برد.

وی با بیان اینکه تقریراتی که اکنون از دروس این عالم ربانی آماده شده، معرف مکتب علمی و فقهی ایشان است، تصریح کرد: آیت الله محقق مؤید نهضت انقلاب بود و به همین دلیل رژیم شاهنشاهی با ایشان دشمنی داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آیت الله محقق از سال ۴۱ تا ۴۶ همراهی خود را با نهضت انقلاب ادامه داد و همین موجب شد که رژیم شاهنشاهی به این عالم ربانی کینه داشته باشد و ایشان را رهرو این نهضت بدانند.

وی اضافه کرد: مرحوم داماد مقید بود که نکات را به گونه‌ای عرضه کنند که در مجامع و فضای اجتماعی مؤثر باشد و معتقد بودند که حتی روضه خوان هم باید فقیه باشد.

صالحی ادامه داد: در آستانه صدمین سالگرد تأسیس حوزه قم هستیم و می‌شود رهاوردهای حوزه را مشاهده کرد و برای صده دوم برنامه‌های خوبی را رقم زد.

176
0 0