آیت الله محقق داماد دارای نوآوری و ابداع خاصی در تدریس فقه بود

به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :    

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله اعرافی در همایش آموزگار فقاهت که در تالار همایش‌های پژوهشکده علامه طباطبایی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه علمیه قم افتخار دارد که در یکصد سال گذشته گام‌های مؤثری برای توسعه فقاهت برداشته است، اظهار کرد: این عالم ربانی از نخبگان این دوره حوزه علمیه قم است.

وی با بیان اینکه آیت الله محقق داماد معمار فقاهت بود، تصریح کرد: حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر باز تأسیس شده و در این دوره از نظر توسعه و تعمیق فقاهت توانست گام‌های مؤثر و شایسته‌ای بردارد.

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: حوزه علمیه قم در صد سال گذشته پرورش دهنده پنج نسل از علما و مراجع بوده است که نسل نخست شامل بنیان‌گذار و مؤسس حوزه، نسل دوم علمای ثلاث، نسل سوم آیت الله بروجردی و نسل چهارم حضرت امام (ره) و حضرات آیات گلپایگانی، اراکی و حائری می‌شود که مرحوم آیت الله محقق داماد از چهره‌های درخشان این نسل به شمار می‌رود و نسل پنجم نیز آیات عظام و مراجع کنونی هستند.

وی ادامه داد: در بین پنج نسل حوزه فقاهت چهره‌های مطرحی حضور دارند که آیت الله داماد از چهره‌های شاخص حوزه فقاهت به شمار می‌رود و اگر بخواهیم از پنج نسل مرجعیت سخن بگوییم برخی از آنان علما و مراجعی بودند که از نجف به قم آمدند و سرمایه‌های علمی را از نجف به قم آوردند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه داد و ستد علمی میان قم و نجف از دستاوردهای مهم علمی حوزه علمیه در یکصد سال اخیر به شمار می‌رود، عنوان کرد: سرمایه‌های علمی در نجف با مهاجرت علما به عراق محقق شد اما این دستاوردهای علمی در حوزه علمیه قم به بار نشست و تعمیق یافت.

در نسل فعلی بیش از ۱۰ نفر از مراجع و چهره‌های بزرگ به قم مهاجرت کردند

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم دروازه‌های خود را به روی علمای اعلام گشود و علمای بسیاری از نجف به قم آمدند که در نسل فعلی بیش از ۱۰ نفر از مراجع و چهره‌های بزرگ به قم مهاجرت کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر اینکه قم در صد سال گذشته میزبان علما و فرهیختگان فراوانی بوده است، تصریح کرد: یکی از گنجینه‌های فاخر یکصد سال اخیر آیت الله محقق داماد است که در فقه نظرات شاخص و نافذی داشت.

وی از وجود مشرب‌های علمی و فقهی در دوره جدید قم خبر داد و بیان کرد: قم دارای گنجینه‌ای از آثار فاخر علمی و اصولی است که توانسته در طول یکصد سال گذشته علمایی را در دل خود پرورش دهد که ۲۰۰ تا ۳۰۰ اثر بزرگ در حوزه‌های فقه و اصول خلق کنند.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه دستاوردهای علمی قم بسیار شاخص است، تصریح کرد: برای پاسخگویی به تمام نیازهای جامعه راه طولانی پیش رو قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه آیت الله محقق داماد دارای نوآوری و ابداع خاصی در تدریس فقه است، بیان کرد: این عالم ربانی از نمونه‌های بزرگ رجال حوزه به شمار می‌رود و تمام بخش‌های حوزه تحت تأثیر تحقیقات و آرا و نظرات این فقیه برجسته قرار گرفته است.

امام جمعه قم به دستاوردهای علمی حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: تدوین ۲۰ دوره اصول، تدوین موسوعه‌های فقهی، توجه به قواعد فقه، بازتولید احادیث فقهی، تحول در حوزه موضوع شناسی، تبیین فقه در قالب رساله‌های عام و تخصص به زبان‌های گوناگون از مهمترین دستاوردهای پژوهشی و علمی حوزه در یکصد سال اخیر به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه تمام حوزه از آرای بکر و اندیشه‌های ابداعی و تحقیقات این فقیه نام آور بهره برده است، گفت: تمرکز علمی این عالم ربانی بسیار ستودنی و ارزشمند است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: شاگرد پروری این عالم ربانی از کمیت و کیفیت بالایی برخوردار است و این نقطه درخشانی در حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.

135
0 0