به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :
به گزارش خبرنگار مهر، حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان، از سال ۷۷ توسط جمعی از فضلا و طلاب در تهران و به تدریج در سایر دانشگاه های کشور بنا به تقاضاهایی که دانشجویان برای فراگیری علوم اسلامی داشتند، شکل گرفت. محور اصلی فعالیت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، ارایه یک نظام فکری از علوم اسلامی به دانشجویان بود.
در واقع می توان گفت حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان با هدف تربیت کادر نخبه برای انقلاب اسلامی، به منظور اثرگذاری در عرصههای جهاد علمی و فرهنگی و تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی، شکل گرفته و تا اندازه ای توانسته ارتباط عملی، حوزه و دانشگاه را به شکل سیستمی و نظام مند ایجاد کند.
برهمین اساس در راستای مسیر تحولآفرینی، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان وابسته به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها همزمان با ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا علیه السلام اقدام به تدوین پیش نویس چشم انداز ۱۴۰۴ حوزه های علوم اسلامی کرد تا برنامه تعالی مراکز حوزه مطابق آن تدوین شود.
متن کامل این پیش نویس به شرح زیر است :
با توکل به قدرت لایزال الهی و هدایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف حوزه علوم دانشگاهیان در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، در چشم انداز پنج ساله ۱۴۰۴جبهه ای است:
۱- متشکل از ۶۰ مرکز که حداقل ۲۰ مرکز آن در سطح پایگاهی جریان ساز با میدان داری هسته های دانشجویی با مأموریت تبیین و تطبیق شاخص های اسلام ناب جهت جهاد علمی و فرهنگی دانشگاهیان در راستای تحقق اهداف دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه اسلامی الهام بخشی می کند.
۲-دارای نظام آموزشی تربیتی پویا و مأموریت گرا با محتوای درسی هویت بخش و زندگی ساز با تنوعِ حداقل ۵۰ عنوان درسی است
۲۵۰۰ طرح با رویکرد حل مسائل دانشگاه و جامعه
۳-برخوردار از حداقل ۲۵۰۰ طرح و اقدام جهاد علمی فرهنگی الهام بخش با رویکرد حل مسائل دانشگاه و جامعه است.
۴-برخوردار از حداقل ۲۰۰ استاد مجرب در تدریس دروس زندگی ساز و هویت ساز است.
۵-برخوردار از حداقل ۱۰۰ استاد مشاور تخصصی در مراکز برای مشاوره به کارگروه های جهاد علمی فرهنگی است.
۶-با تربیت بیش از ۵۰۰ استاد رسالت از دانشجویان و ۱۰۰ استاد از اساتید حوزه و دانشگاه و صدور ۲۰۰ حکم مشاوره کارگروه دانشجویی برای دبیران برگزیده کارگروه ها برای ترویج گفتمان جهاد علمی و تشکیل کارگروه های حل مسئله اقدام می کند.
برخورداری از ۶۰ حوزه مجازی با حداقل ۳۰ هزار مخاطب
۷-با برخورداری از ۶۰ حوزه مجازی با حداقل ۳۰ هزار مخاطب دامنه مخاطبان خود را گسترش می دهد.
۸- ۲۰ هزار فارغ التحصیل حوزه در قالب بیش از صدها الگوی جهاد فکری فرهنگی و جهاد علمی، تداوم معرفت جویی خود را با جهاد فکری و نشر معارف آموخته شده و همچنین با تطبیق عملی آن در جهاد علمی و نقش آفرینی تخصصی دنبال می کنند.
*در خدمت به رسالت دانشگاه
۱) با بیش از ۲۰ هزار دانشجوی فارغ التحصیل که متأثر از دوره های یک ساله حوزه، نقش آفرینی تخصصی برای حل مسائل دانشگاه و جامعه اسلامی را رسالت خود می دانند.
۲) فرهنگ رسالت الهی دانشجو و الگوی جهاد علمی و نقش آفرینی تخصصی دانشجویان، به گفتمان و مطالبه دانشجویی در ۶۰ دانشگاه تبدیل می شود.
برگزاری درس اخلاق در ۶۰ دانشگاه کشور
۳)برگزاری درس اخلاق در ۶۰ دانشگاه کشور
*در خدمت به معاونت آموزشی و گروه های معارف
۱) در نقش یک مرکز نوآوری هر ساله حداقل ۳ درس تجربه شده را برای تعالی دروس معارف پیشنهاد می دهد.
۲) بستری است برای تربیت میدانی اساتید آینده معارف حداقل به تعداد ۱۰۰ استاد ظرف ۵ سال مسلط بر دروس هویت ساز.
*در خدمت به معاونت فرهنگی سیاسی نهاد با بیشترین هم افزایی برای:
۱) تشکیل دو کارگروه از مسئولان و معاونان دفاتر: کارگروه «راهبری جهاد علمی فرهنگی دانشجویان» از مسئولان و مدیران مراکز حوزه و همچنین تشکیل کارگروه «تربیت معلم عصر انقلاب» توسط مسئولان دفاتر فرهنگیان
۲) کمک به فرهنگسازی زیربنایی معاونت فرهنگی در دو معاونت آموزشی و منابع انسانی با الهام بخشی الگوی حوزه برای دروس معارف، اساتید معارف و نقش راهبری دفاتر.
۳) تعالی طرح ضیافت با تسری الگوی حوزه به تمام دفاتر نهاد و برگزاری دوره در طول سال و در دل دانشگاه و با تشکیل کارگروه های جهاد علمی فرهنگی
۴) الهام بخش در برگزاری جشنواره آثار برگزیده کارگروه های دانشجویی در دیدار دانشجویی رهبر معظم انقلاب.
تشکیل کارگروه خوابگاه های دانشجویی تراز دانشگاه اسلامی
۵) مراکز حوزه و کارگروه های دانشجویی در نقش مراکز نوآوری و ایده پردازی برای مدیران فرهنگی ستاد و دفاتر نهاد در برنامه های فرهنگی عمل کرده و برای تحقق برنامه های فرهنگی در بستر کارگروه های دانشجویی نیز کمک می کنند: تشکیل کارگروه های «نهضت تبیین و ترویج ازدواج» از زوج های دانشجو در طرح همسفر تا بهشت. تشکیل کارگروه های «مسجد تراز دانشگاه اسلامی». تشکیل کارگروه های «سرای دانشجویی تراز دانشگاه اسلامی» و...
*در خدمت به معاونت منابع انسانی نهاد
۱) با خلق الگویی الهام بخش از یک دفتر معیار در راهبری کارگروه های جهاد علمی فرهنگی، زمینه ترویج تفکر حوزه و توسعه الگویی چابک از حوزه را در تمامی دفاتر نهاد فراهم می سازد. (متناسب با روح بیانیه گام دوم و طرح راهبر نهاد.
۲) تربیت بیش از ۱۰۰ استاد برای نقش آفرینی در نقش مبلغ، معاون و مسئولان دفاتر آینده نهاد.
۳) بستری است برای تربیت و کارآمدسازی بیش از ۱۰۰ نفر از طلاب و دانشجویان امریه دفاتر.
*در خدمت به تشکل های دانشجویی
۱) پشتیبانی معرفتی مهارتی تشکل ها و تعریف دوره متناسب با نیاز و مقدورات زمانی تشکل ها
۲) برای تشکل ها از میان معرفت جویان حوزه، عضو مؤثر تربیت می کند.
*در خدمت به حوزه علمیه
تبلیغ معارف در قالب کلاس درس و حلقه های معرفتی خصوصا در خوابگاه های دانشجویی
۱) میدانی است مهیا برای تربیت طلاب در دانشگاه و تبلیغ معارف در قالب کلاس درس و حلقه های معرفتی خصوصا در سراهای دانشجویی.
۲) الگویی است الهام بخش از وحدت حوزه و دانشگاه با الهام بخشی در تربیت دینی متناسب با رسالت جهاد علمی دانشگاهیان و الگویی از همکاری اساتید حوزه و دانشگاه در راهبری کارگروه های دانشجویی برای حل مسائل.
۳) الگویی است چابک از تحقق علم و عمل دینی با تمرکز بر تبیین و تطبق شاخص های دینی.
۴) پیشنهاد حداقل ۵ عنوان درسی برای تدریس در حوزه های علمیه.