موقوفه های حوزوی مشکل کسری بودجه حوزه را حل می‌کند

به نقل از سایت اخبار اخبار حوزه ، مطالب دینی :    

به گزارش خبر نگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی عصر دوشنبه در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان آذربایجان غربی مقیم حوزه علمیه قم که با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در مدیریت حوزه گفت: جایگاه کلان نگری و رویکردهای بلند راهبردی و تأثیر آن بر مقام عمل اهمیت به‌سزایی دارد.

وی افزود: در این چند سال ۲۰ سند راهبردی برای دو دهه فعالیت پیش روی حوزه‌های علمیه تدوین و ترسیم شده و این اسناد کلان و راهبردی با حرکت جهادی و صرف هزاران نفر ساعت و در طی دو سال تولید شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به ضرورت ترسیم نظامات جامع و ارائه چشم‌انداز و منشورهای حوزوی و تدوین برنامه ۵ ساله میان مدت برای حوزه‌های علمیه بیان کرد: برنامه میان مدت حوزه‌های علمیه با ذکر شاخص‌های راهبردی در ۴۰ مضمون و ۹۰۰ ردیف برنامه‌ای تدوین شده و تا پایان سال جاری همه مدیریت‌های استانی نیز باید برنامه‌های ۵ ساله خودشان را ارائه دهند.

وی با اشاره به طراحی بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی بلند مدت افزود: کار ویژه روحانیت در عصر جدید، طرح آمایش حوزه‌های علمیه کشور، عقد و پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های مشترک، درختواره رشته‌های حوزه، توسعه فقه معاصر ناظر به مسائل جدید، طرح هدایت علمی، منابع پایدار حوزه، هوش مصنوعی و اجتهاد، طرح واسپاری اختیارات و ارتقا و توسعه درس‌های خارج در کشور و… از مهمترین این طرح‌ها به شمار می‌رود.

اعرافی با اشاره به اینکه از میان ۲۰۰ کار ویژه روحانیت بر ۵۰ کار ویژه اصلی تمرکز شده هدف‌گذاری‌های عملیاتی با افق ۲۰ ساله در طرح آمایش حوزه انجام شده، گفت: با توجه به برخی محدودیت‌های بودجه‌ای در سال‌های اخیر، تاکنون در ۳ سال گذشته ۲۰۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده‌اند که اگر همه آنها به استفاده و بهره‌برداری از سوی حوزه‌های علمیه برسند، علاوه بر سامان یابی این موقوفات بسیاری از مشکلات بودجه‌ای حوزه نیز رفع می‌شود.

وی با اشاره به گسترش فعالیت‌های حوزه علمیه در سه سال اخیر علی رغم نصف‌شدن بودجه بیان کرد: همه کارهایی که انجام دادیم با مدد الهی و فعالیت جهادی انجام شد و با وجود کم شدن ۲۰۰ نفر از نیروهای مرکز مدیریت حوزه، فعالیت‌های زیادی نیز به معاونت‌های حوزه افزوده شد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه واسپاری امور به خود استان‌ها به جدیت دنبال می‌شود و تاکنون حدود ۳۵ درس خارج در غیر از قم رسمیت یافته است، گفت: زمانی در شهر تبریز ۴۰ مجتهد حضور داشت و این عظمت و شکوه علمی باید دوباره به این شهر و شهرهای دیگر بازگردد و در زمینه تقویت نظارت و رتبه بندی قاعده‌مند تلاش‌های زیادی انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: اکنون نیز باید چند درس خارج بزرگ در حوزه علمیه آذربایجان غربی شکل گیرد و در این زمینه بزرگان ما هم آماده هستند و قطعاً به کمک این استان خواهند آمد.

اعرافی در پایان گفت: من همواره نظرم نسبت به مجامع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه مثبت بوده است و این مجامع را مشاور خوبی برای مدیریت حوزه می‌می‌دانم.

108
0 0